Scripted dokureality magyar módra


Egy kőbányai lakópark, egyik házának földszintjén él Gipsz Jakab kliséraktáros negyvenhárom éves feleségével, Jolival. A nyugodt életüket megzavarja amikor a férj egyik szabadnapjám bekapcsolja a televíziót és meglátja benne nejét, amint éppen rúdtáncol majd nyilatkozik Kovács Kázmérné néven.


Az egyik legismertebb és legnagyobb frázis hogy az élet a legjobb forgatókönyvíró (Geszti Péter nagyüzemi közhelyfelhasználónak most biztosan könnybelábadt a szeme hogy megint hozzájutott egy bölcsességhez). Ezt felismerve világra jött a megírt valóság műfaja. Ezen sorozatok ismérve hogy megtörtént eseteket dolgoznak át kicsit, aztán amatőr szereplőkkel eljátszatják ezeket a sztorikat és az egyszeri ember máris úgy érzi ez olyan mintha csak vele történt volna meg. Mi sem maradhattunk ki a jóból, így kis hazánk két kereskedelmi csatornáján is elindultak ezek a sorozatok. A sort az RTL Klub kezdte még tavasszal, amikor elindította A gyanú árnyékában című sorozatot és ezzel behozhatatlan előnyt szerzett a TV2-vel szemben. Most pedig amikor a konkurencia elindította a Családi titkokat, még egyet csapott rajtuk azáltal hogy a Cool-on az eddig be nem mutatott epizódokat hozza (mondjuk ez sem teljesen igaz, mert a premierek közé azért becsúsznak ismétlések is de egy eleve ismétlőcsatornának elkönyvelt helyen ez nem akkora megelepetés). Mivel mindkettő hasonlóan gagyi színvonalon van ezért nem fogok számokkal értékelni, inkább csak főbb jellemzőik által összehasonlítani őket.

Szereplők: Mivel direkt olyanokat szerepeltetnek akik nem élvonalbeli színészek hanem többségükben stábot életükben először látó hétköznapi emberek így természetesen nem várhatom el tőlük, hogy Sir Anthony Hopkinst megszégyenítő módon játsszák el a rájuk osztott szerepeket. Viszont ez nem mentség arra, hogy némelyikük olyan egysíkúan mozog a kamerák előtt, ahogy Csobot Adél énekel az X-faktorban. Ez mindkettőnél bőven előfordul így nem tudok egyik vagy másik javára dönteni.

Történet: Bár minden sztori megtörtént esetet/eseteket dolgoz fel amivé válik a forgatókönyvírók keze által az csak egy olyan történet amit már erősen photoshoppoltak. Ezek a „túl szép, hogy igaz legyen” kategóriában simán vihetnék az Oscart, bár itt a Gyanú mintha reálisabb lenne picit. Ettől függetlenül a végkifejlet mindkettőnél ugyanaz. Mindenki shiny, happy és minden rendbe jön mintha hirtelen a világon mindenhol egyszerre lenne Karácsony. Ezért itt sem tudom megállapítani melyik a jobb.

Kidolgozás: Na itt a Családi titkok irtózatosan nagyot bukott nálam. Nem mondom, hogy az RTL-s sorozat olyan hú de fasza grafikailag vagy dramaturgiailag, de azért mégis össze van rakva. A kettes számú nagy kereskedelmi kanális saját sorozata azonban mindent elbaszott e téren amit lehet. A főcím jellegtelen, prüntyögős. Ha a film elején már a fél rész tartalmát megismerem, akkor elég csak a reklámszünet után visszajönnöm hogy meglássam a végkifejletet, nem? Bár azt meg úgyis tudom. A feliratok grafikai színvilága annyira világít hogy már bántja szemem. Arról nem is beszélve, hogy miért kell az éppen elhangzó szöveg egy mondattöredékét odaírni a szereplő neve alá? Egyáltalán minek kell állandóan kirakni hogy éppen ki van a képen? Ez már a Mónika-showban is idegesítő volt, itt viszont egyenesen agyérgörcsöm lett tőle. Ennyi erővel legyen kinn végig és az alsó csíkban fusson végig az egész szövegkönyv az állandó narrációval együtt.

Őszintén megvallom az egész műfaj valahogy úgy szar számomra ahogy van, de az egyszeri embernek mégis olyan mint a csokitorta. Hányásig tolja magába, mert úgy érzi akkor nem lesz elviselhetetlen a hétköznap ha elkábítja magát mondjuk azzal ahogy azt nézi másokat sokkal nagyobb pofonokkal ver le a Sors a lábukról. Ráadásul ezek nem is kitalált figurák, és direkt háromszor megtekert történetszálak hogy a végére tényleg utáljon mindenki mindenkit mint a Barátok köztben, hanem a reális élet. Ettől olyan sikeres a scripted dokureality, és attól hogy a képernyő előtt ülve már nem lehet azt mondani hogy de béna az a faszi, én sokkal jobb lennék mert most már bárkiből lehet sztár. Mert Magyarország olyan ország, ahol az óvódai fűtőből is lehet nagy ember ha megfelelően támasztják hátulról és ez lelkesít mindenkit a túlélésre.

Megjegyzések