Egy kőbányai lakópark, egyik házának
földszintjén él Gipsz Jakab kliséraktáros negyvenhárom éves
feleségével, Jolival. A nyugodt életüket megzavarja amikor a férj
egyik szabadnapjám bekapcsolja a televíziót és meglátja benne
nejét, amint éppen rúdtáncol majd nyilatkozik Kovács Kázmérné
néven.
Az egyik legismertebb és legnagyobb
frázis hogy az élet a legjobb forgatókönyvíró (Geszti Péter
nagyüzemi közhelyfelhasználónak most biztosan könnybelábadt a
szeme hogy megint hozzájutott egy bölcsességhez). Ezt felismerve
világra jött a megírt valóság műfaja. Ezen sorozatok ismérve
hogy megtörtént eseteket dolgoznak át kicsit, aztán amatőr
szereplőkkel eljátszatják ezeket a sztorikat és az egyszeri ember
máris úgy érzi ez olyan mintha csak vele történt volna meg. Mi
sem maradhattunk ki a jóból, így kis hazánk két kereskedelmi
csatornáján is elindultak ezek a sorozatok. A sort az RTL Klub
kezdte még tavasszal, amikor elindította A gyanú árnyékában
című sorozatot és ezzel behozhatatlan előnyt szerzett a TV2-vel
szemben. Most pedig amikor a konkurencia elindította a Családi
titkokat, még egyet csapott rajtuk azáltal hogy a Cool-on az eddig
be nem mutatott epizódokat hozza (mondjuk ez sem teljesen igaz, mert
a premierek közé azért becsúsznak ismétlések is de egy eleve
ismétlőcsatornának elkönyvelt helyen ez nem akkora megelepetés).
Mivel mindkettő hasonlóan gagyi színvonalon van ezért nem fogok
számokkal értékelni, inkább csak főbb jellemzőik által
összehasonlítani őket.
Szereplők: Mivel direkt olyanokat
szerepeltetnek akik nem élvonalbeli színészek hanem többségükben
stábot életükben először látó hétköznapi emberek így
természetesen nem várhatom el tőlük, hogy Sir Anthony Hopkinst
megszégyenítő módon játsszák el a rájuk osztott szerepeket.
Viszont ez nem mentség arra, hogy némelyikük olyan egysíkúan
mozog a kamerák előtt, ahogy Csobot Adél énekel az X-faktorban.
Ez mindkettőnél bőven előfordul így nem tudok egyik vagy másik
javára dönteni.
Történet: Bár minden sztori
megtörtént esetet/eseteket dolgoz fel amivé válik a
forgatókönyvírók keze által az csak egy olyan történet amit
már erősen photoshoppoltak. Ezek a „túl szép, hogy igaz legyen”
kategóriában simán vihetnék az Oscart, bár itt a Gyanú mintha
reálisabb lenne picit. Ettől függetlenül a végkifejlet
mindkettőnél ugyanaz. Mindenki shiny, happy és minden rendbe jön
mintha hirtelen a világon mindenhol egyszerre lenne Karácsony.
Ezért itt sem tudom megállapítani melyik a jobb.
Kidolgozás: Na itt a Családi titkok
irtózatosan nagyot bukott nálam. Nem mondom, hogy az RTL-s sorozat
olyan hú de fasza grafikailag vagy dramaturgiailag, de azért mégis
össze van rakva. A kettes számú nagy kereskedelmi kanális saját
sorozata azonban mindent elbaszott e téren amit lehet. A főcím
jellegtelen, prüntyögős. Ha a film elején már a fél rész
tartalmát megismerem, akkor elég csak a reklámszünet után
visszajönnöm hogy meglássam a végkifejletet, nem? Bár azt meg
úgyis tudom. A feliratok grafikai színvilága annyira világít
hogy már bántja szemem. Arról nem is beszélve, hogy miért kell
az éppen elhangzó szöveg egy mondattöredékét odaírni a
szereplő neve alá? Egyáltalán minek kell állandóan kirakni hogy
éppen ki van a képen? Ez már a Mónika-showban is idegesítő
volt, itt viszont egyenesen agyérgörcsöm lett tőle. Ennyi erővel
legyen kinn végig és az alsó csíkban fusson végig az egész
szövegkönyv az állandó narrációval együtt.
Őszintén megvallom az egész műfaj
valahogy úgy szar számomra ahogy van, de az egyszeri embernek mégis
olyan mint a csokitorta. Hányásig tolja magába, mert úgy érzi
akkor nem lesz elviselhetetlen a hétköznap ha elkábítja magát
mondjuk azzal ahogy azt nézi másokat sokkal nagyobb pofonokkal ver
le a Sors a lábukról. Ráadásul ezek nem is kitalált figurák, és
direkt háromszor megtekert történetszálak hogy a végére tényleg
utáljon mindenki mindenkit mint a Barátok köztben, hanem a reális
élet. Ettől olyan sikeres a scripted dokureality, és attól hogy a
képernyő előtt ülve már nem lehet azt mondani hogy de béna az a
faszi, én sokkal jobb lennék mert most már bárkiből lehet sztár.
Mert Magyarország olyan ország, ahol az óvódai fűtőből is
lehet nagy ember ha megfelelően támasztják hátulról és ez
lelkesít mindenkit a túlélésre.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése